نکاتی درباره پلاستیک و مواد تشکیل دهنده آن – بخش هشتم

نکاتی درباره پلاستیک و مواد تشکیل دهنده آن – بخش هشتم

۱-۱۰-۴ انقباض

عبارت “انقباض”  به عنوان تغییر در اتصالات در نتیجه­ ی تغییرات طول تحمیلی درشت مولکول دریافت می ­شود. این فرایند به ویژه در روندهای اکستروژن اتفاق می­ افتد. در نتیجه مولکول توسط سنبه­ ی اکستروژن و/یا واحد خارج ساز، معمولاً در جهت محوری (یعنی طولی)، کشیده می­ شود. به محض اینکه درشت مولکول دوباره فرصت بازیافتن شکل اصلی را داشته باشد، تغییر طولی در مقابل جهت ­گیری کشیده شدن قرار می­گیرد. این “اثر حافظه” نامیده می­ شود. سردسازی سریع پلاستیک مذاب در یک حالت داده شده (یخ زده) آن را ثابت می­کند. گرم کردن پلاستیک تا بالای دمای یخ زدن، اثر حافظه ­ی ذکر شده در بالا را فعال می ­کند و درشت مولکول برای بازگشت به حالت اولیه­ ی خود (گره خورده) تلاش می­ کند. بنابراین، انقباض در نتیجه­ی جهت ­گیری درشت مولکول در اتصال یک جمع شدگی خالص در طول (تغییر طول) می­ باشد.

۱-۱۰-۵ جمع شدگی (shrinkage)

عبارت shrinkage برای جمع­ شدگی حجمی اتصالات پلاستیکی اختصاص داده می­ شود. مانند موادهای دیگر، افزایش حجم هنگامی که پلاستیک در معرض افزایش دما قرار گیرد اتفاق می­افتد.

سرد شدن ماده فرایند معکوس را آغاز می­کند. از آنجا که این اثر مشهور است، در صورتی که تولید کننده مایل است که محصولات با درجه­ ی کیفیت بالا تولید کند، این پدیده باید هنگام ایجاد ابزارآلات و اتصالات در نظر گرفته شود. دو نوع کوچک شدگی وجود دارد.

  • shrinkage فرایندی
  • shrinkage ثانویه

۱-۱۰-۶ اثر شکاف

محاسبه­ ی تنش ­های مولفه­ به صورت ایده­ آلی بر اساس تنش­ های کششی و خمشی می­ باشد. با این حال تنش ­هایی که در واقع اتفاق می­ افتند، توسط تعدادی از عوامل (مانند کشیدن، ناهمگنی­ های ماده، ترکیب ساختاری اتصالات،…) تحت تاثیر قرار می­ گیرند که تمامی آن­ها منجر به انحراف از حالت ایده ­آل می ­شوند. اندازه­ ی شکاف­ ها، شعاع پایه­ های شکاف و انواع بار، اثرات مهمی بر روی استحکام اتصال دارند. هر چقدر شکاف عمیق­تر و تیزتر شکل بگیرد، تنش بیشتری در پایه­ ی شکاف شکل می­گیرد در نتیجه، خطر آسیب به مولفه بیشتر می­ شود. بنابراین، بهتر است که کمترین شکاف ممکن را ایجاد کرد که شکل گرد داشته باشند (دایره­ای).

منبع : اینترنت

برگردان : ایران ملد