آنالیز داده‌ها

مشهود است که تکنولوژی نمونه سازی سریع بسیار سریع‌ تر از تکنولوژی ‌های دیگر گسترش یافته است. این نتایج نیز گویای این موضوع است که تاثیر تکنولوژی تولید افزایشی، بر فرآیند گسترش و طراحی قطعات پلاستیک، بسیار زیاد بوده است.

تعیین میزان ارزش

این نتایج مدیون دو سوال می‌ باشند: اول اینکه روش تولید افزایشی دقیقا چه تاثیری بر فرآیند گسترش و تولید قطعات قالب ‌سازی تزریق پلاستیک داشته است که به این گونه سریع گسترش یافته و مورد استفاده زیاد قرار گرفته است؟

می ‌توانیم درباره این بیندیشیم که چگونه و کجا استفاده از روش ‌های تولید افزایشی می ‌تواند منجر به ایجاد قطعات قالب‌ گیری تزریقی شود؟! وهلر ۱۲ کاربرد روش ‌های تولید افزایشی را ارائه می‌ دهد. ۸ تا از این کاربردها به منظور گسترش اجزای قالب سازی تزریق پلاستیک استفاده می ‌شود. هرچند، میزان ارزشی نسبی هر کدام از این کاربردها مشخص نیست. می ‌توان از رای استفاده کنندگان که به واسطه سرمایه‌ گذاری خود می ‌دهند سر نخی برای بررسی بیشتر به دست آورد. به گزارش وهلر در سال ۲۰۰۵، ۳۶۰۹ سیستم تولید افزایشی به فروش رسیده است. قابل توجه است که ۲۵۲۸، با به عبارتی ۷۰%، از این سیستم‌ها را چاپگرهای سه بعدی تشکیل می‌دهند. در حالت کلی، سیستم‌های ارزان قیمتی می ‌باشند که از لحاظ دقت، پرداخت سطوح و خواص مواد، توانایی سیستم تولید افزایشی را دارا نیستند. اگر چه می‌ توانند مدل فیزیکی از قطعه تحت طراحی را ایجاد کنند، اما عموما مدل اولیه با کیفیت پایین اطلاق می ‌شود.

اگر میزان فروش پرینترهای سه بعدی را در نظر بگیریم، این مقدار از فروش سیستم‌ های تولید افزایشی اصلی بیشتر می باشد؛ بنابراین منطقی است که در نظر بگیریم، بیشترین میزان گسترش تولیدات به صورت گسترده تحت تاثیر چاپگرهای سه بعدی قرار گرفته است. از ۸ کاربردی که در گزارش وهلر آمده بودند، در ۵ مورد می‌ توان از چاپگرهای سه بعدی استفاده کرد. این پنج مورد شامل:

۱٫ جنبه‌های ظاهری مهندسی،

۲٫ جنبه‌های ظاهری تولید ابزار،

۳٫ درخواست انتقاد و نقل قول،

۴٫ ارائه مدل

۵ مطالعات ارگونومیک می ‌باشند.

هر چند تمام این کاربردها جنبه‌های مختلفی از فرآیند گسترش محصول می ‌باشند، اما نقطه مشترک آنها ارتباط بین یک طراحی با دیگران می ‌باشد. از گذشته موضوع برقراری ارتباط، تکلیف سختی به حساب می‌آید. طراحی ‌های مهندسی و نقشه‌های مهندسی می ‌بایست غیر مبهم باشند تا جزئیات طراحی را ثبت کنند. در برقراری ارتباط با دیگران، مخصوصا آنهایی که دارای تخصص نمی ‌باشند گاهی با مشکلاتی مواجه می ‌شوند. حتی برای یک مهندس طراح و یا ابزار ساز نیز تصور یک طرح یا نگاه کردن به نقشه‌های مهندسی از نماهای مختلف ممکن است چندین دقیقه به طول انجامد. افراد بدون تجربه نیز قادر به انجام چنین کاری نخواهند بود. تصویر کامپیوتری نیز می‌تواند کمک کند اما دارا بودن مقیاس، مشکل‌ ساز خواهد بود. مسلما مدلی از قطعه بهترین راه برقراری ارتباط می‌ باشد که می ‌تواند تمام جنبه‌های طرح را نیز دارا باشد.

پرینترهای سه بعدی می ‌توانند به عنوان ابزاری برای ایجاد مدل سه بعدی سریع، و ارزان قیمت از مدل جدید، مورد استفاده قرار بگیرند. اولین هدف گسترش و توسعه روش‌ های تولید افزایشی در قطعات قالب‌ گیری تزریق پلاستیک را می توان توانایی آنها در تولید مدل ‌های ارزان قیمت به منظور برقراری ارتباط سریع و نا مبهم دانست.

تعیین میزان اشباع بازار

دومین سوالی که ایجاد می ‌شود این است که چه زمانی بازار به اشباع خواهد رسید؟ اگر ۹۰ درصد از قطعات قالب‌ گیری تزریقی توسط این روش تولید می ‌شوند، چه تعداد از این سیستم‌ها را هنوز می ‌توان به فروش رساند؟ آیا در سال‌های آینده میزان فروش این محصولات به شدت افت خواهد کرد؟

رسیدن به این نتیجه که میزان فروش در سال ‌های آینده به تدریج افت خواهد کرد بسیار اغوا کننده می ‌باشد. هر چند، اطلاعات مربوط به فروش، چنین نتیجه‌ای را تایید نمی‌ کند. فروش چاپگرهای سه بعدی در چند سال گذشته بسیار افزایش یافته است و بهترین سال فروش برای تمام تولیدکنندگان غیر از یک تولیدکننده، سال ۲۰۰۵ بوده است. در حقیقت، میزان فروش انواع مختلف سیستم‌های تولید افزایشی در سال ۲۰۰۵ ، با اختلاف چشم‌گیری، بیشتر از سال‌های دیگر بوده است.

این اطلاعات متناقض به نظر می ‌رسند! چگونه ممکن است میزان فروش افزایش پیدا کند، در صورتی که اکثر طراحان قالب‌ گیری تزریقی این سیستم را دارا می‌ باشند؟

با افزایش میزان تولید قطعات تولید شده توسط قالب ‌سازی تزریق پلاستیک، تعداد قطعات تولید شده توسط فرآیند افزایشی برای هر قطعه نیز افزایش پیدا می ‌کند. تعداد زیادی از شرکت ‌ها به منظور انتخاب بهترین طرح بین طراحی ‌های مختلف ارائه شده، از چاپگرهای سه بعدی استفاده می ‌کنند. فرستادن قالب‌ ها به فروشندگان ابزار، برای انجام فرآیند مذکور نیز افزایش می ‌یابد. با ارتقاء خواص مواد تولید شده، مدل‌های بیشتری برای انجام آزمایش های قبل از تولید، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با انجام چنین تغییرات مشابهی در فرآیند تولید افزایشی، اکنون تعداد بیشتری نمونه اولیه به جای ۱ یا ۲ نمونه مورد استفاده قرار می ‌گیرد. با افزایش تعداد نمونه برای هر طرح، به سیستم‌ های بیشتری نیز به منظور تولید این قطعات نیاز خواهیم داشت.

روند تداوم و ادامه

کاملا مشخص است که این روند در سال های آینده ادامه خواهد داشت. انتظار دارم تا همچنان تعداد قطعات تولید شده به واسطه روش ‌های افزایشی، روند صعودی داشته باشد و همین موضوع، فروش این سیستم ‌ها را با توجه به دلایل زیر افزایش خواهد داد:

  • قیمت چاپگرهای سه بعدی نیز کاهش خواهد یافت که منجر به کاهش قیمت مدل‌های تولیدی، خواهد شد. همچنین هزینه قطعات اولیه، قبل از ایجاد مدل نهایی کاهش می‌ یابد. این موضوع سبب می‌ شود تا به واسطه ایجاد مدل‌‌های مختلف، ارزیابی مدل نهایی ساده ‌تر انجام شود.
  • با پیشرفت مواد استفاده شده و نزدیک شدن آنها به پلاستیک‌ های استفاده شده در قالب ‌گیری تزریقی، تعداد نمونه‌ های اولیه نیز به صورت قابل ملاحظه افزایش خواهد یافت، که باعث می ‌شود تا قبل از تولید ابزار نهایی مشکلات آن حل شود.
  • همچنین، با ارتقاء مواد، تارسیدن به زمان تولید، ابزارهای سیستم‌ های تولید افزایشی را می ‌توان در تولید قطعات اولیه به کار برد.
  • زمانی که کیفیت مواد تا حد تولید افزایش یافت، به سرعت کارخانه‌ های تولید محصولات با حجم کم ،افزایش می ‌یابند، در نتیجه تعداد قطعات متوسط تولید شده نیز افزایش خواهد یافت.

معتقدم ۱۸ سال آینده نیز به اندازه ۱۸ سال گذشته جالب خواهد بود.

منبع : Mold Making Technology

ترجمه : ایران ملد

 

مدیر عامل
نوع فعالیت
تلفن
دورنگار
آدرس
وب سایت
ایمیل