شش نکته‌ای که می‌ بایست در ارتباط با ماشین‌ کاری با سرعت بالا بدانید

شش نکته‌ای که می‌ بایست در ارتباط با ماشین‌ کاری با سرعت بالا بدانید

نگاهی به این موضوع که چرا باید مزایای ماشین‌ کاری با سرعت بالا به صورت قابل ملاحظه‌ای مهمتر از چالش‌ های ایجاد شده باشد.

ماشین‌ کاری با نرخ و سرعت بالا بر این موضوع تاکید دارد که بیشترین مقدار، در کمترین زمان ممکن ماده را از قطعه جدا کند. ماشین‌ کاری با سرعت بالا فرآیندی است که از معرفی و ارائه آن مدت زیادی نمی‌ گذرد و می‌ تواند راه رسیدن به اقتصادی پر منفعت و پر سود باشد. متاسفانه، بعضی از تولیدکنندگان از پیاده‌ سازی این فرآیند،با توجه به نگرانی‌ های مرتبط با قابلیت اطمینان خود داری می‌ کنند. این موضوع صحیح است، زیرا اگر به درستی پیاده‌ سازی نشود، می‌ تواند نتایج بسیار بدی را به دنبال داشته باشد.

برای افرادی که خواستار ارتقاء و پیشرفت می‌ باشند، مزایای ماشین‌کاری با سرعت بالا می‌ تواند بر چالش‌ های پیشروی آن غلبه کند. این فرآیند قابلیت تولید بسیار خوبی را به دنبال دارد. سرعت جدا سازی قطعات را حدودا سه برابر می‌ کند، و همچنین عمر ابزار را نیز افزایش می‌ دهد. هر چند، برای دستیابی به سیستم مفید و کارا چندین نکته در ارتباط با سیستم‌ های ماشین‌ کاری با سرعت بالا وجود دارد، که می‌ بایست بدانید.

۱٫ابزارهای ماشین

ابزارهای صلب باقابلیت بالا به عنوان یک ضرورت، برای ماشین‌ های تراش موضوعی مهم و ضروری است، زیرا ابزار برش با سرعت بسیاربالایی حرکت می‌ کنند، در این سرعت می‌ بایست قابلیت کنترل خوبی بر ابزار و ماشین داشت. ابزارهای جدید هنگامی که با ماشین‌کاری با سرعت بالا مرتبط می‌ شوند، مزایای بیشتری را به همراه دارند. همچنین امکان پیاده‌ سازی فرآیند براده‌ برداری با سرعت بالا در ماشین‌ ها و دستگاه‌ های قدیمی نیز وجود دارد، اما کارکرد فرآیند در کنار ابزارهای برشی  بزرگ بهتر خواهد بود؛ زیرا براده برداری و سرعت مانند شتاب نخواهند بود.

۲٫ اینسرت‌ها

ابزارهای سه گوش کمترین زاویه پیش‌ افتادگی را نسبت به اینسرت‌ های گرد یا مربعی ایجاد می‌ کند. زاویه پیش‌ افتادگی کوچک، تراشه‌ های بزرگتری ایجاد خواهد کرد، پس برای حفظ اندازه تراشه مناسب، سرعت بزرگتری نیاز خواهد بود. کوچک بودن زاویه پیش‌افتادگی همچنین نیروی برش را متوجه جهت محوری و به سمت داخل هرزگردخواهدکرد، که این موضوع دستگاه را بسیار پایدار می‌ سازد. بیشتر بودن زاویه پیش‌ افتادگی تراشه‌ های کلفت‌ تری ایجاد می‌ کند که نیاز کمتری به تنظیم نرخ براده‌ برداری دارد. همچنین نیروی شعاعی بیشتری در آنها ایجاد می‌ شود که سبب ایجاد ارتعاش و تنش بر یاتاقان هرز گرد ماشین می‌ شود.

۳٫ کلاس و گروه اینسرت

اطمینان حاصل کنید که اینسرت مناسب با کارایی خود را انتخاب کرده باشید، زیرا نمی‌ خواهید که اینسرت شما قبل از موعد دچار خرابی شود، مخصوصا اگر عملیات سریع را در دستور کار خود قرار داده‌اید. با انتخاب کلاس صحیح اینسرت، می‌ توانید قابلیت پیش ‌بینی خرابی ابزار را افزایش دهید که منجر به کاهش خرابی ابزار و کاهش مدت زمان کار افتادگی فرآیند شود.

۴٫ کاربرد ماشین‌ کاری

روش‌ های ماشین‌کاری ایجاد شده یکسان نیستند. در صورتیکه ماشین‌ های فرز سرعت بالا با کلاهک (overhang) بلند، برای استفاده در فرآیندهای با سرعت بالا، بسیار خوب می‌ باشد، اما می‌ بایست خاطر نشان کرد که شما نمی‌ توانید آنها را با سرعت‌ های دلخواه و بسیار بالا، مانند ابزارهای کلاهک کوتاه استفاده کنید و می‌ بایست از ابزار گیرهای خاص که دارای مستهلک ‌کننده ارتعاشات می‌باشند استفاده کرد و یا سرعت براده‌برداری را کاهش داد. زمانیکه یک ابزار باکلاهک بلند باسرعتی بیشتر از حد مجاز کار می‌ کند، ارتعاش افزوده‌ای به آن وارد می شود، که سبب لب پریدگی ابزار و شکست پیش از موعد ابزار می شود.

۵٫ برنامه‌ نویسی

مسیر حرکت ابزار برش را با برنامه‌ نویسی مناسب بهینه‌ سازی کنید. بنابراین، هیچ خواسته غیر واقعی از  ابزار برش نخواهید داشت. برای مثال، زمانیکه در یک قالب خاص هستید، هنگام رسیدن به گوشه، تغییر مسیر بدون استفاده از یک منحنی هموار، بسیار سخت خواهد بود؛ زیرازسوی درگیری بزرگی ایجاد می‌شود. بهترین قانون در این حالت، ایجاد مسیری با شعاعی ۵۰ درصدبزرگتر از قطر ابزار برش می‌باشد. اگر از ابزاری با قطر ۲ اینچ بهره می‌برید، قطر کمان موجود در برنامه، می‌بایست ۳ اینچ باشد. استفاده از یک کمان در گوشه‌ ها زاویه درگیری را کاهش خواهد داد که این موضوع سبب کاهش بار وارد شده بر ابزار خواهد شد. با توجه به اینکه برای انجام محاسبات کمان محاسبات زیادی انجام می‌شود، ممکن است ماشین ابزار با مشکل مواجه شود. اگر ماشین ابزار نتواند شعاع برش را به درستی محاسبه کند، مسیر حرکت ابزار نادرست و عجیب خواهد شد.

۶٫ ابزارهای درگیر

تا آنجایی که می‌ توانید دستگاه خود را درگیر نگهدارید. برای مثال؛ تمام قطر ابزار یا با عرض کمتر از نصف عرض اینسرت را درگیر با قطعه نگهدارید. یکی از دلایلی که این دستگاه‌ ها کارایی خوبی دارند این موضوع است که،نیروی ایجاد شده به صورت مستقیم در راستای محوری منتقل می‌ شود تا تعادل ایجاد کند. اگر شما از همان ابزار استفاده کنید و فقط ۵۰ تا ۶۰ درصد از قطر آن را درگیر کنید، بنابراین نیروی زاید و خارج از مرکز، سبب ایجاد ارتعاش شده و تعادل بهم خواهدخورد.

منبع : ملد میکینگ تکنولوژی

ترجمه : ایران ملد