راهکارهایی برای سوراخ‌ کاری حفره‌های کوچک

راهکارهایی برای سوراخ‌ کاری حفره‌های کوچک

با توجه به قوانین پایه‌ ای و اساسی، سازندگان قالب می‌توانند بعضی از مشکلات عمده موجود در زمینه سوراخ‌ کاری حفره‌های کوچک را حل کنند.

مهندسان برنامه‌نویس و مهندسان فرآیند با انواع مشکل‌ های ماشین‌کاری در کار روزمره خود مواجه می‌شوند. اگرفرآیند را به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار دهید، می‌توان گفت حل یکی از گیج کننده‌ ترین مشکل‌ های موجود در واقع آنچنان هم سخت نیست.

سوراخ‌کاری حفره‌های کوچک می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. سوراخ کوچک به وضعیتی اطلاق می‌ شود که قطر آن ۰٫۱۲۵ اینچ و یا کمتر باشد. در حین فرآیند سوراخ‌کاری این حفره‌ها چه مشکلاتی ایجاد می‌شود؟ آیا تا به حال به سوراخ‌کاری حفره‌‌های زنگوله‌ای پرداخته‌اید؟ سوراخ‌های مخروطی؟ در ارتباط با حفره‌های انحنا دار چه؟ هر کسی به نوعی با یکی از این موارد و یا وضعیت دیگری درگیر بوده است.

روش‌ های حل کمی برای رفع این مشکلات وجود دارد. توضیح خود را با سوراخ‌ کاری یا دریل کردن آغاز می‌ کنیم. مهمترین موضوعی که می‌ بایست مورد توجه قرار گیرد، هندسه مته دریل می‌ باشد. با کوچکتر شدن اندازه سوراخ، تقارن کامل هندسه مته بسیار بحرانی‌تر و سخت‌تر خواهد شد. هندسه نا مناسب و نا متقارن می‌ تواند منجر به سوراخ دارای انحنای ناخواسته یا سوراخ مثلثی و یاحتی دریل شکسته شود.

مقدار طولی از دریل که برای ایجاد سوراخ در داخل سطح نفوذ می‌کند، می‌تواند در توانایی پیشروی مته در یک مسیر مستقیم بسیار موثر باشد. اما نمی‌توان گفت طول یکه کوچکتر از ۵ برابر قطر می‌ باشد؛ پس از مشکلات در امان می‌ ماند. همچنین می‌ بایست تمام قطعات را تا اندازه ممکن به پایداری نزدیک ساخت. همچنین می‌ بایست به نوشته‌ های چاپ شده روی شفت آن هم توجه کرد. این حروف می‌توانند سبب وارد شدن ضربه به شفت شده و سبب چرخش دریل شوند که منجر به ایجاد وضعیت زنگوله‌ای شده و یا مشکلات دیگری از این قبیل را ایجاد کند.

یکی از مشکلات عمده‌ای که معمولا وجود دارد، نرخ براده‌برداری و سرعت مناسب می‌ باشد. به منظور دوری از این موضوع، تلاش کنید تا از کتب مرجع سوراخ‌کاری که برای هر آلیاژ وجود دارد، بهره برده و پارامترهای صحیح را انتخاب کنید. همچنین می‌ توانید تنظیمات نهایی را نیز انجام دهید. اکثر مشکلات بالا به گونه‌ ای می‌ باشند که اکثر افراد از آنها مطلع می‌باشند؛ اما بعضی اوقات به آنها فکر و توجه نمی‌ کنند. زمانی که شما با مشکلی مواجه می‌ شوید، برای حل آن به پایه و اساسش مراجعه کنید.

مشکل عمده و بزرگ

حال، جمله “دستگاه من نمی‌تواند موقعیت خود را حفظ کند، سوراخ‌های که ایجاد می‌ کنم در جای مناسب خود قرار نمی‌ گیرند” برای شما آشناست و آن را می‌ شنوید. مهمترین دلایل ایجاد این مشکل را نمی‌ توان دستگاه دانست، اما می‌ توان اپراتور و یا ماشین‌کار را در این موضوع مقصر دانست. به منظور صرفه‌ جویی در زمان، ممکن است به این نتیجه برسید که هم مرکز کردن دریل با هر موقعیت ضروری نیست، به این دلیل که فکر می‌ کنید: “طول مته من کوتاه است”.

این موضوع ،اشتباه شماره یک محسوب می‌ شود. واقعیت این است که ساختار دریل‌ های ریز ضعیف است و می‌ تواند منجر به تغییر شکل مته در تماس با قطعه کار شود. همچنین نیاز است تا از یک راهنما برای قرار دادن مته استفاده کردو به عبارت دیگر هم مرکز کردن دریل بسیار ضروری است.

مشکل شماره دو، زمانی ایفای نقش می‌ کند که شما تصمیم می‌ گیرید قبل از انجام عملیات سوراخ‌کاری، مته را هم مرکز کنید. خطا اینجا رخ می‌ دهد که در اکثر موارد شما سیکل همراستایی را به نادرستی انتخاب می‌ کنید. همچنین کسی که با دستگاه کار می‌ کند، سیکل براده‌برداری و خروج را (G81) انتخاب می‌ کند. این موضوع منجر به بروز خطا می‌ شود. سیکل براده‌برداری G81 تا عمق مشخص Z نفوذ می‌ کند و سریع به صفحه اولیه باز می‌ گردد. به نظر می‌ رسد این فرآیند می‌ تواند جوابگوی خواسته مسئله باشد، اما لحظه‌ ای درنگ کنید و مجددا در ارتباط با فرآیند فکر کنید.

در حقیقت چه اتفاقی می‌ افتد؟ کامپیوتر دستور می‌ دهد تا دستگاه تا عمق مشخص Z نفوذ کند. در مرحله بعد کامپیوتر می‌ گوید که شما به اندازه کافی حرکت کرده‌ اید، پس سریعا خارج شوید. این وضعیت نمی‌تواند صحیح باشد. دلیل این موضوع نیز تاخیری است که بین دستگاه و کامپیوتر وجود دارد. هنوز دستگاه در حالت ایجاد برش است و به وضعیت دلخواه خود نرسیده است. به دلیل اینکه این اجزاء از دستورها پیروی می‌ کنند،هنگامی که به آنها گفته می‌ شود وظیفه شما تمام شده است، سریعا از موقعیت خارج می‌ شوند. همین موضوع منجر به ایجاد دو خط برآمدگی در گوشه سمت چپ مخروط می‌ شود
، در حالی که هنوز نوک دریل در حال انجام برش است.

می‌ توانید حدس بزنید زمانی که دریل ضعیف داخل سوراخ شده و با خطوط برآمده ایجاد شده تماس پیدا کند، چه اتفاقی می‌ افتد؟ درست است! سوراخ‌ ها دارای انحراف می‌ شوند و در موقعیت صحیح خود قرار نمی‌ گیرند.

بنابراین، راه حل این موضوع پیچیده چیست؟ از سیکل (G82) استفاده کنید که یک فاز دخول دارد، در مرحله بعد یک فاز توقف دارد و نهایتا نیز از موقعیت خارج می‌شود. برای اطمینان از پاکسازی و ایجاد سوراخ بدون برآمدگی، استفاده از Three-revolution dwell توصیه می‌ شود. رابطه طلایی برای محاسبه مقدار dwell برابر است با:Dwell=180,000/rpm. جواب به دست آمده زمان مورد نیاز برای انجام سه چرخش بر حسب میلی ثانیه در هر سرعت از چرخش دستگاه می‌ باشد.

امید است، این نکات در راستای کمک به حل مشکلاتی که گاها ایجاد می‌ شود؛ موثر باشند.

منبع : ملد میکینگ تکنولوژی

ترجمه : ایران ملد