چگونه نازل‌ های راهگاه گرم را ارزیابی کنیم؟ قسمت اول

چگونه نازل‌ های راهگاه گرم را ارزیابی کنیم؟ قسمت اول

روش مناسب برای انتخاب بهترین نازل در سیستم راهگاه گرم، در مرحله اول تحلیل سیستم قالب‌ گیری می‌ باشد.

چگونه شما نازل‌های راهگاه گرم را ارزیابی می‌ کنید؟ در مرحله اول، کل سیستم قالب‌ گیری را ارزیابی کنید–که شامل طراحی قطعات، مواد پلاستیکی، وزن قطعات، زمان سیکل، قالب، راهگاه، دریچه‌ ها (شیرهایاگرما)، نازل، دمای کنترل و مشخصات دستگاه قالب‌گیری می‌ شود. در مرحله دوم، از مرحله تئوری به مرحله عملیاتی برسید. برای شروع از خود سوال کنید “آیا قبلا این انتخاب و تحلیل را انجام داده‌اید؟” سپس به مزایا و معایب و چالش‌ های سیستم راهگاه گرم موجود بپردازید. به منظور تسهیل در شروع بررسی، فرآیند ارزیابی به ۱۰ مرحله که شامل بررسی نازل سیستم راهگاه گرم نیز می‌ شود تقسیم می‌ شود.

فاکتور هایی که در مرحله اول می‌ بایست بررسی شود.

در ارزیابی تکنولوژی و سیستم راهگاه گرم می‌ بایست ۱۰ کلیدارائه شده را مورد بررسی قرار دهیم:

 طراحی قطعات

در حالت ایده‌آل، طراحی قطعات را می‌ بایست با توجه به انتظاری که از آنها داریم، انجام دهیم. جریان مواد به خوبی برقرار شود و پرداخت سطحی خوبی در انتهای سیکل تولید ایجاد شود و تزریق مواد به سادگی انجام شود.

 مواد پلاستیکی

پارامترهای موجود می‌ تواند شامل نرخ عبور جریان (ویسکوزیته)، امکان سوختن و دمای فرآیند مورد نیاز باشند.

 وزن قطعات

وزن قطعات در حدود چند اونس و یا چند پوند است؟ سیستم‌های راهگاه گرم را می‌ توان برای ساخت بطری‌ های کوچک و یا ضربه‌ گیرها یبسیار بزرگ به کار برد. به سادگی می‌ توان تصور کرد که سیستم‌ ها از یک مواد پلاستیکی و تجهیزات راهگاه گرم یکسان استفاده نمی‌ کنند.

 زمان سیکل

زمان سیکل سریع بار زیادی را بر دوش نازل‌ ها قرار می‌ دهد. گرما می‌ بایست به دقت منتقل و خارج شود و نازل‌ ها می‌ بایست قابلیت تحمل داشته باشند. زمانی که یکی از نازل‌ ها از کار بی افتد، بنابراین یکی از حفره‌ ها با مشکل مواجه خواهد شد، بنابراین حداقل به واسطه ایجاد اشکال در یک نازل سرعت فرآیند تولید بسیار کاهش خواهد یافت. عدم تعادل در قالب می‌ تواند مشکلات گسترده‌ای را به همراه داشته باشد. سیستم‌ های راهگاه گرم اولیه در مقابل شکست نازل‌ ها بسیار حساس و آسیب‌ پذیر بودند، اما سیستم‌ های امروزی قابلیت اطمینان بیشتری دارد، و قابلیت اطمینان به عنوان یک درخواست و خواسته منطقی مطرح می‌ شود.

 قالب

چه تعداد حفره در قالب وجود دارد؟ چه فاصله و یا گامی برای جدایی نازل نیاز است؟ آیا تولید کننده سیستم راهگاه گرم “نصف گرم” قالب را با قطعاتی که بهم پیچ شده‌ اند را تحویل می‌ دهد؟

 راهگاه

قالب‌ گیری با راهگاه گرم معمولا به عنوان قالب‌ گیری “بدون دمنده (runnerless)” نیز شناخته می‌ شود. کلمه‌ اختصاص داده شده می‌ تواند تا حدودی سبب ارتکاب اشتباه شود، زیرا در این چنین سیستم‌ هایی نیز دمنده وجود دارد. هنوز هم سیستم می‌ بایست دارای دمنده باشد، در غیر اینصورت می‌ بایست قطعه را به صورت مستقیم از spure پرکنید. اما آن چیزی که در سیستم شما وجود ندارد دمنده‌ های صلب شده‌ ای می‌ باشند که در هر سیکل ایجاد می‌ شوند که ماده مصرف می‌ کنند و نیاز دارند تا آن را توسط یک اهرم، ربات یا ابزارهای مخصوص همانند کارگری که ضایعات تولید را از کف کارگاه و زیر دستگاه جمع می‌ کند، بردارید.

 دریچه‌ ها (شیر ها یا گرما)

دریچه‌ های گرمایی در هر سیکل جریان ماده در نوک هر نازل را کنترل می‌ کنند. شیر هایی که اینجا استفاده می‌ شوند به جای المان‌ های گرمایی بیشتر از المان‌ های مکانیکی برای کنترل جریان مواد در هر سیکل استفاده می‌ کنند.

 کنترل دما

هر کدام از نازل‌ ها به نوعی می‌ بایست به یک سیستم پیچیده کنترل حرارت متصل باشد. کنترلرها معمولا از الگوریتم PID (تناسبی، انتگرالی، مشتقی) برای کنترل دستگاه باترانس‌ های بسیار دقیق استفاده می‌ کنند. این کنترلرها در محدوده وسیعی از کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌ گیرند، این استفاده وسیع سبب افزایش کارایی کنترلرها و کاهش قیمت می‌ شود. نتیجه حاصله قابلیت اطمینان بالای این دستگاه‌ ها خواهد بود. در صورتی که این سیستم‌ ها کاملا از مشکلات ایجاد شده مصون نیستند، اما مشکلات ایجاد شده در سیستم‌ های راهگاه گرم دارای منشا دیگری هستند.

 مشخصات دستگاه قالب‌ گیری

تنها یک مسئله و پرسش بنیادی در ارتباط با مشکل‌ های این سیستم مطرح می‌ شود: آیا این سیستم وظیفه خود را به خوبی انجام خواهند داد؟ ملزومات و خواسته‌ های جزئی عبارتند از اندازه قالب، انجام عملیات برای یافتن زمان سیکل، پلاستیک‌ سازی کافی مواد، فراهم آوردن تناژ کافی گیره، حفظ دقیق دمای کنترل و وارد کردن دقیق مواد به قالب.

نازل

شرکت‌ های زیادی از بخش‌ های مختلف دنیا هستند که در آمریکای شمالی ارائه نازل‌های راهگاه گرم را بر عهده دارند. بعضی از تولید کنندگان در تلاش هستند تا سیستم‌ هایی را که ارائه می‌ دهند متناسب با هر کار کردی باشند، این در حالی است که، اکثر آنها به دنبال ارائه سیستمی هستند که برای یک یا چند کاربرد خاص عملکرد خوبی داشته باشند.

منبع:اینترنت

ترجمه:ایران ملد